top of page

Sertifikacija standarda u Srbiji - sve što treba da znate

Updated: Mar 13


U Srbiji, proces sertifikacije ISO standarda je jasno definisan, ali može delovati komplikovano, ako niste upoznati sa specifičnostima i procedurama. Ovim tekstom razjasnićemo kako funkcioniše sertifikacija ISO standarda u Srbiji, šta ona znači za vaše poslovanje, kao i koji su koraci koje treba preduzeti do sertifikata.


Šta je ISO sertifikacija?


ISO (International Organization for Standardization) je međunarodna organizacija koja razvija i objavljuje globalne standarde koji obuhvataju različite aspekte poslovanja, uključujući kvalitet, bezbednost, ekologiju, sigurnost informacija i druge oblasti. Sertifikacija prema ISO standardima znači da je organizacija ispunila zahteve određenog standarda i da može dobiti zvaničan sertifikat koji potvrđuje da posluje u skladu sa tim standardima.


Sertifikacija standarda u Srbiji

Šta je je sertifikat?

Kao potvrda o uspešnoj sertifikaciji, sertifikaciono telo izdaje dokument - sertifikat.


Isti se može razumeti i kao potvrda ili diploma koju nosi organizacija, i kojom može dokazati da je položila određeni test ili ispit. Sertifikat takođe daje podatke o tome koliko dugo je organizacija nosilac sertifikovanog standarda pa nam tako pruža uvid u put organizacije u sprovođenju pojedinačnog standarda.


Najpopularniji ISO standardi u Srbiji


Najčešće korišćeni ISO standardi u Srbiji, tj. oni koje se najčešće sertifikuju, uključuju:


  1. ISO 9001 – Sistem menadžmenta kvalitetom: Ovaj standard se fokusira na upravljanje kvalitetom proizvoda i usluga. To je najšire primenjeni ISO standard na svetu i koristi se u mnogim industrijama.

  2. ISO 14001 – Sistem menadžmenta životnom sredinom: Ovaj standard pomaže organizacijama da poboljšaju svoju ekološku efikasnost i smanje negativne uticaje na životnu sredinu.

  3. ISO 45001 – Sistem menadžmenta bezbednošću i zdravljem na radu: Ovaj standard osigurava da organizacije imaju procedure za zaštitu zdravlja i bezbednosti svojih zaposlenih.

  4. ISO 27001 – Sistem menadžmenta bezbednošću informacija: Ovaj standard je ključan za zaštitu poverljivih podataka i bezbednost informacija u organizaciji.


Proces sertifikacije ISO standarda u Srbiji


Proces sertifikacije ISO standarda u Srbiji zahteva nekoliko koraka koji mogu potrajati nekoliko meseci, u zavisnosti od složenosti organizacije i standarda koji se primenjuju. Evo šta sve treba da znate:


Odabir odgovarajuće sertifikacione organizacije. U Srbiji postoji više sertifikacionih tela koja su akreditovana za sprovođenje sertifikacije prema ISO standardima. Sertifikacione kuće mogu biti nacionalno ili međunarodno akreditovane, što ne pravi nikakvu razliku jer standardi međunarodnog karaktera. Pre započinjanja procesa sertifikacije, potrebno je da izaberati sertifikaciono telo koje ima odgovarajuće akreditacije i koje je u skladu sa vašim industrijskim potrebama.

Planiranje i priprema. Pre nego što se zvanično pokrene proces sertifikacije, važno je da organizacija sprovede unutrašnju analizu i procenu usklađenosti sa zahtevanim ISO standardom. To može uključivati preispitivanje postojećih politika, procedura i praksi. Takođe, važno je obezbediti obuku zaposlenih i raditi na razvoju sistema menadžmenta koji je usklađen sa ISO zahtevima.

Interna provera i unapređenja.Pre nego što se obavi spoljni audit, preporučuje se da organizacija sprovede internu proveru kako bi bila sigurna da su svi aspekti usklađeni sa standardom. To uključuje pregled svih procedura, smernica i poslovnih procesa koji mogu uticati na kvalitet, bezbednost, zaštitu životne sredine ili druge relevantne oblasti. Ukoliko postoje bilo kakvi nedostaci, potrebno ih je otkloniti pre sertifikacione provere.

Sprovođenje spoljnog audita. Sertifikaciono telo će obaviti detaljan audit na licu mesta. Auditor će pregledati sve aspekte poslovanja, od procedura i politika do konkretnih dokaza da se ISO standardi primenjuju. Ovaj audit obuhvata analizu svih operacija, sistemskih procedura i, u nekim slučajevima, razgovore sa zaposlenima. Audit može trajati do nekoliko dana, u zavisnosti od veličine organizacije.

Dodela sertifikata. Ako organizacija prođe audit i ispuni sve zahteve ISO standarda, sertifikaciono telo izdaje zvanični sertifikat. Sertifikat potvrđuje da organizacija posluje u skladu sa odabranim standardom i da se obavezala na stalno poboljšanje svojih procesa.

Održavanje sertifikata. ISO sertifikat, jednom kad je izdat, ne važi zauvek. Organizacije moraju da sprovedu periodične interne provere i da budu spremne na nadzorne provere – na svakih godinu dana, dok se sertifikati obnavljaju na svakih tri godine. Takođe, treba da kontinuirano poboljšavaju svoje procese kako bi ostale usklađene sa standardima


Prednosti ISO sertifikacije


Povećanje konkurentnosti. Sertifikacija prema ISO standardima često predstavlja razliku između vašeg preduzeća i konkurencije. Mnoge velike kompanije, kao i međunarodni partneri, često zahtevaju od svojih dobavljača da poseduju ISO sertifikate.

Povećanje poverenja kupaca. ISO sertifikacija pokazuje kupcima da se vaša organizacija posvećuje kvalitetu, sigurnosti i zaštiti životne sredine, što povećava njihovo poverenje.

Poboljšanje poslovnih procesa. Sertifikacija prema ISO standardima često znači da vaša organizacija usvaja najbolje prakse i efikasne poslovne procese, što može dovesti do većih ušteda, boljeg upravljanja rizicima i bolje organizacije rada.

Prilagođavanje međunarodnim standardima. Sertifikacija omogućava lakši pristup međunarodnim tržištima. Za saradju s inostranim partnerima ISO standardi su često nužan uslov.


Kako da sertifikujem standard za svoju organizaciju / kompaniju / firmu?

 

Koraci koje ću preduzeti su:


  1. Standardizacija za odabrane standarde

    Uz pomoć odabranog ekspertskog tela, uskladiću svoj sistem menadžmenta sa zahtevima standarda.

  2. Sertifikacija standarda.

    Potom ću odavrati sertifikaciono telo i sa njim obaviti proveru i sertifikaciju.


    Dobro usvajanje i primena standarda od suštinskog su značaja za prolazak provere i održavanje sertifikata. Zato NACOR posebnu pažnju posvećuje individualnoj organizaciji - kako u široj implementaciji tako i u obuci zaposlenih.


Sertifikacija je potvrda dobrog rada.


Sertifikacija ISO standarda u Srbiji postala je prepoznatljiv znak kvalitetnog poslovanja i profesionalnog pristupa. Iako proces može biti izazovan i zahteva određena ulaganja u vreme i resurse, prednosti koje dolaze sa sertifikacijom mogu značajno poboljšati poslovanje na međunarodnom nivou.

Ako želite da unapredite kvalitet svojih proizvoda, usluga ili poslovnih procesa, sertifikacija prema ISO standardima je pravi korak ka profesionalizaciji i daljem rastu.


Potrebno vam je još informacija? Naši konsultanti će vam rado dati više informacija


Pozovite nas na:


Tel: 381 11 383 60 66

Mob: 381 66 96 99 999


Ili nam pišite na : info@nacor.rs


Konsultacije upoznavanja su potpuno besplatne.

Comments


Beograd, Vršac, Budva, Podgorica

Email: info@nacor.rs 

Nacor Consulting

Pozovite : 066 96 99 999​

© 2011-2025  NACOR

Београд, Србија

bottom of page