Standardizacija u širem smislu je proces razvijanja i primene tehničkih zahteva, normi i smernica koje omogućavaju usklađivanje proizvoda, usluga i sistema menadžmenta.
U užem smislu, primenjena na pojedinačnu organizaciju, podrazumeva usklađivanje sa zahtevima određenog standarda. Cilj ovakvog temeljnog usklađivanja je da se postignu kvalitet i sigurnost za proizvod ili uslugu, te interoperabilnost i efikasnost u upravljanju. Standardi pružaju jasne smernice o tome kako treba dizajnirati, proizvoditi ili pružati usluge, a primena tih standarda olakšava međusobnu usklađenost, smanjuje greške i omogućava veću konkurentnost na tržištu.
Sami standardi mogu obuhvatiti širok spektar oblasti, od tehničkih specifikacija proizvoda, preko ekoloških standarda, do standarda u oblasti upravljanja kvalitetom ili zaštiti zdravlja i bezbednosti.

Kako da standardizujem svoju organizaciju u Srbiji?
U Srbiji, kao i svuda u svetu, standardizacija se vrši uz pomoć stručnih tela - kao što je NACOR. U zavisnosti od obima sertifikacije, dodeljuje se konsultant ili konsultantstski tim koji vas sprovodi kroz sve oblasti pokrivene standardom. Nakon uspešnog usvajanja standarda, standard se proverava i sertifikuje.
Zašto je standardizacija važna?
Prednosti koje donosi standardizacija su brojne. Poštovanjem dogovorenih međunarodnih standarda stvara se lanac opravdanog poverenja između dobavljača, proizvođača, pružalaca usluga, potrošača. Primenjeni standard je garancija da se postupci vrše na određeni način koji doprinosi svima u lancu. Na ovaj način omogućeno je informisano donošenje odluka - kako za potrošače, tako i poslovne partnere.
Benefiti za organizacije
Povećanje kvaliteta proizvoda i usluga
Standardizacija omogućava visok nivo kvaliteta, čime se smanjuje mogućnost grešaka i kvarova. Stvara se šema ponovljivog uspeha i proverljivosti.
Podrška konkurentnosti
Organizacije koje primenjuju standarde mogu lakše konkurisati na globalnom tržištu, jer su standardi priznati i traženi u mnogim industrijama. Kao što je pomenuto, čitavi lanci proizvodnje oslonjeni su na industrijske standarde.
Sigurnost i zaštita zdravlja
Standardizovani proizvodi i usluge često podrazumevaju poštovanje propisa koji čuvaju sigurnost i zdravlje korisnika. Garantuju se prostorni uslovi, higijena objekta, rukovanje, skladišteje i transport, kao i praćenje kvaliteta po proizvodnim serijama.
Smanjenje troškova.
Uvođenjem standarda smanjuje se potreba za stalnim ispravkama i unapređenjima proizvoda, čime se štede resursi i time smanjuju troškovi. Menadžment kvalitetom preduzima na sebe sistem upravljanja kvalitetom i inkorporira ga u celokupni sistem proizvodnje/ pružanje usluge.
Pripremljenost za rizike
Kroz razvoj standarda, organizacije se pripremaju na potenijalne rizike – kako po korisnika, tako i po svoje poslovanje. Gajeći takav način razmišljanja organizacija gradi rezilijentnost i spremnost na različite okolnosti.
Benefiti za potrošače obuhvataju, između ostalog:
Bezbedne proizvode/usluge
Usklađeni sa zahtevima i podvrgnuti proverama, proizvodi su bezbedni za upotrebu.
Jasna očekivanja od proizvoda
Standardizacija omogućava simetrične ishode koji ispunjavaju očekivanja saradnika i krajnjeg korisnika.
Uvažavanje primedbi
Kroz sistem upravljanja kvalitetom, pružene primedbe i iskustva korisnika se beleže i doprinose razvoju proizvoda/usluge. Na ovaj način je omogućeno postići zadovoljstvo korisnika ali i dobiti značajne povratne informacije.
Želite da znate više? NACOR konsultanti će vam rado odgovoriti na sva pitanja.
Pozovite nas na: Tel: 381 11 383 60 66 Mob: 381 66 96 99 999
ili pošaljite upit na info@nacor.rs
Standardizacija u Srbiji
U Srbiji, standardizacija se sprovodi kroz različite organizacije i regulatorne institucije. Najvažnija tela u ovom procesu su Institut za standardizaciju Srbije (ISS) i Agencija za akreditaciju Srbije (ATS).
Institut za standardizaciju Srbije (ISS)je nacionalna organizacija zadužena za razvijanje i sprovođenje standarda u Srbiji. Bavi se izdavanjem nacionalnih standarda, ali i usklađivanjem srpskih standarda sa međunarodnim. Organizacija takođe učestvuje u radu evropskih i međunarodnih standardizacionih tela, kao što su Evropski komitet za standardizaciju (CEN) i Međunarodna organizacija za standardizaciju (ISO).Za srpske preduzetnike, standardizacija koju nudi ISS omogućava usklađivanje sa standardima koji se primenjuju širom sveta, čime se omogućava bolja konkurentnost na globalnim tržištima.
Vrste standarda u Srbiji
Standardi u Srbiji mogu biti nacionalni, evropski i međunarodni. Nacionalni standardi se razvijaju od strane ISS, dok evropski standardi dolaze od CEN-a i drugih evropskih tela,
dok međunarodni standardi dolaze iz organizacija poput ISO-a.
Neki od najpoznatijih tipova standarda uključuju:
ISO 9001 (Sistem upravljanja kvalitetom) – Pomaže organizacijama da poboljšaju efikasnost i postignu visoki kvalitet svojih proizvoda i usluga.
ISO 14001 (Sistem upravljanja zaštitom životne sredine) – Fokusira se na ekološke standarde i održivi razvoj.
ISO 45001 (Sistem upravljanja zdravljem i bezbednošću na radu) – Podrazumeva standarde koji osiguravaju bezbednost i zdravlje zaposlenih.
ISO 27001 (Sistem upravljanja informacionom bezbednošću) – Odnosi se na sve aspekte, rizike i mere odnošenja prema inforacionoj bezbednosti u okviru organizacije.
Kako izgleda standardizacija u okviru jedne organizacije?
U Srbiji, usklađivanje sa standardima variraće od organizacije do organizacije. Svaka organizacija bira standard shodno industriji, obimu i načinu poslovanja. Usklađivanje najčešće prati sledeći tok :
Identifikacija potrebe za novim standardom
Potrebe mogu nastati naglo ili biti deo strateškog plana organizacije. U svakom slučaju, organizacije će ispitivati koje su im dobiti ukoliko se standardizuju ili gubitci ukoliko propuste da to urade. Na primer: standard je zakonska obaveza – pa je sa te strane usaglašavanje dobitak, no, da bi se uskladila, organizacija mora da promeni svoj prostor pa shodno tome treba da planira svoje korake. Identifikacija može biti inicirana kroz promene u tehnologiji, zakonodavstvu ili tržišnim potrebama. Na primer, sa usložnjavanjem elektronskog poslovanja, mnoge organizacije morale su da se usklade sa ISO 27001 Sistem menadžmenta informacionom bezbednošću kako bi se odbranile od sajber-pretnji.
Usklađivanje sa standardom
Potom, organizacije pristupaju usaglašavanju sa zahtevima standarda. To se najčešće sprovodi uz pomoć ekspertskih organizacija i konsultantskih kuća. Neke organizacije se oslanjaju na sopstvene resurse za usklađivanje, sa varirajućim stepenom uspeha.
Usvajanje i primena
Kada je standard razvijen i prilagođen organizaciji, on se zvanično usvaja i postaje obavezujući za primenu u svakodnevnom radu. Donosi se adekvatna interna dokumentacija za primenu zahteva.
Provera i sertifikacija
Nakon što su zahtevi usvojeni, organizacija pristupa proveri I sertifikaciji. Proveravač sertifikacionog tela dolazi u proveru i proverava u kojoj meri su zahtevi ispunjeni. Nakon toga, ukoliko je organizacija na zadovoljavajućem nivou usvojila zahteve standarda, sertifiaciono telo izdaće sertifikat za proverene lokacije. Ovaj sertifikat se potom koristi kao dokaz o primeni usklađenosti sa zahtevima implementiranog standarda. Sertifikaciona provera standarda se vrši svake godine, a resertifikacija svake treće.
Koliko traje jedna standardizacija?
Trajanje procesa usklađivanja organizacije sa zahtevima standarda zavisi od spremnosti organizacije, njene veličine, kao i od obima standardizacije
Na primer, uvođenje jednog novog standarda u pripremljenoj organizaciji može trajati samo dve nedelje. Sa druge strane uvođenje pet različitih standarda u jednoj, čak i maloj organizaciji, može potrojati nekoliko meseci.
Podrazumevano, spremnost za uvođenje novina uslovljena je dostupnošću zaposlenih u zaduženim sektorima. Sakodnevni rad organizacije uzima prioritet, te to može uticati na brzinu usaglašavanja sa zahtevima.
Kako da započnem standardizaciju?
Standardizaciju mogu započeti upravo ovde, u NACOR-u. NACOR iskustvo obuhvata preko 400 organizacija različitih veličina, na teritorijama Amerike, Evrope i Balkana.
Pozovite nas već danas. NACOR konsultanti će rado pružiti sve potrebne informacije. Konsultacije upoznavanja su potpuno besplatne.
Pozovite nas na: Tel: 381 11 383 60 66 Mob: 381 66 96 99 999
ili pošaljite upit info@nacor.rs
Comments